Gry i zabawy różnego typu wzbogacają życie dziecka i wszechstronnie wpływają na rozwój jego osobowości. Wyrabiają nie tylko sprawność fizyczną, ale także rozwijają umysł i wzbogacają wiedzę. Biorąc udział w zajęciach zespołowych, dzieci uczą się społecznego współdziałania, a także wytrwałości, zdyscyplinowania i odpowiedzialności. Najcenniejszą jednak rolą zabawy jest wywoływanie uśmiechu na twarzach dzieci. Większość dzieci naszej szkoły, w związku z trudną sytuacją materialną rodziców, ferie zimowe spędza w domach. Tylko niewielki procent dzieci wyjeżdża poza miejsce zamieszkania. Stąd propozycja zorganizowania ferii zimowych w szkole. Dla wielu dzieci taka forma będzie jedyną formą wspólnej zabawy i wypoczynku. PROGRAM PRACY WYCHOWAWCZEJ PODCZAS FERII ZIMOWYCH I Wstęp Gry i zabawy różnego typu wzbogacają życie dziecka i wszechstronnie wpływają na rozwój jego osobowości. Wyrabiają nie tylko sprawność fizyczną, ale także rozwijają umysł i wzbogacają wiedzę. Biorąc udział w zajęciach zespołowych, dzieci uczą się społecznego współdziałania, a także wytrwałości, zdyscyplinowania i odpowiedzialności. Najcenniejszą jednak rolą zabawy jest wywoływanie uśmiechu na twarzach dzieci. Większość dzieci naszej szkoły, w związku z trudną sytuacją materialną rodziców, ferie zimowe spędza w domach. Tylko niewielki procent dzieci wyjeżdża poza miejsce zamieszkania. Stąd propozycja zorganizowania ferii zimowych w szkole. Dla wielu dzieci taka forma będzie jedyną formą wspólnej zabawy i wypoczynku.
II Uczestnicy programu
W zajęciach będą uczestniczyć wszyscy chętni uczniowie Szkoły Podstawowej w Skórowie. Przewiduje się dziennie obecność około 30 uczniów. Zajęcia w ferie zaplanowano na 5 dni po 4 godziny. Przed rozpoczęciem ferii w szkole zostanie udostępniona lista, na którą będą mogli wpisywać się uczniowie, chcący uczestniczyć w zajęciach w poszczególne dni. III Cele:
Dzieci: - uczestniczą w zorganizowanym wypoczynku podczas ferii zimowych, - uczą się współdziałania i współżycia w grupie, - poznają gry i zabawy, które pomogą ciekawie spędzić ferie zimowe i czas wolny, - integrują się z innymi dziećmi w zabawie, - stosują zasady współzawodnictwa podczas gier zespołowych, - wspominają i oceniają występy własne i kolegów na podstawie oglądanych filmów z uroczystości szkolnych (kręconych i przegrywanych na płytę przez autorki niniejszego programu).
IV Treści kształcenia
Lp.
|
Hasło dnia
|
Cele
|
1.
|
Sport i zabawa to zdrowe ciało i umysł
|
Uczeń:
- zna i przestrzega zasady gier: UNIHOC, tenis stołowy, szachy warcaby i inne gry planszowe),
- stosuje zasady sportowego zachowania podczas gier zespołowych,
- potrafi „przegrywać z godnością”,
- stosuje się do uwag sędziego,
- ćwiczy umysł poprzez grę w szachy (warcaby i inne gry),
- uczestniczy w grach towarzyskich i zabawach ruchowych, |
2.
|
Jestem artystą. plastykiem
|
- potrafi wykonać pracę plastyczno- techniczną na zadany temat dowolną techniką,
- zachowuje porządek i czystość podczas pracy,
- umie oszczędnie, ekonomicznie korzystać z materiałów,
- doprowadza pracę do końca, nie zniechęca się,
- umie oceniać pracę swoją i innych, |
3.
|
Komputer moim przyjacielem
|
- zna zasady bezpiecznego
i higienicznego korzystani z komputera,
- zna podstawy obsługi komputera,
- potrafi wykonać pracę na zadany temat w znanym edytorze graficznym, tekstowym,
- potrafi właściwie i rozsądnie korzystać z zasobów internetowych,
- umie korzystać z programów multimedialnych znajdujących się na płytach,
- potrafi współpracować w grupie |
4.
|
Z muzyką na co dzień
|
- zna nazwy i sposób gry na instrumentach perkusyjnych,
- potrafi zagrać prostą melodię na dzwonkach,
- umie zaśpiewać wybraną piosenkę,
- potrafi w grupie rytmicznie klaskać lub grać na instrumentach perkusyjnych proste melodie,
- umie dostosować taniec do rodzaju słyszanej muzyki,
- odgaduje i nazywa dźwięki
z otoczenia, |
5.
|
Seans filmowy
|
- potrafi wybierać filmy przeznaczone dla odpowiedniego wieku,
- zachowuje właściwą postawę ciała w czasie projekcji,
- umie wypowiadać się na temat obejrzanego filmu,
- dostrzega elementy realistyczne i fantastyczne,
- potrafi krytycznie oceniać swoje
występy. |
V Procedury osiągania celów. Metody: q eksponujące – filmy, twórczość plastyczna, q problemowe aktywizujące – gry dydaktyczne, q programowane – z użyciem komputera, q praktyczne – gry i zabawy ruchowe, muzyczne. Formy: q warsztatowe, q praca w grupach, q praca indywidualna. Środki dydaktyczne: q materiały plastyczne, q sprzęt sportowy, q instrumenty perkusyjne, q pracownia komputerowa, q sprzęt audio i płytoteka, q projektor.
VI Ewaluacja Ewaluacja programu wychowawczego przeprowadzona zostanie wśród uczniów uczestniczących w zajęciach poprzez ankietę. W ostatnim dniu zajęć grupa uczniów wykona gazetkę ścienną z najciekawszymi pracami plastycznymi oraz zdjęciami wykonanymi w poszczególnych dniach. VII Bibliografia 1. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1998. 2. Wypoczynek dzieci i młodzieży. Program i organizacja pracy wychowawczej. Wydawnictwo Harcerskie „Horyzonty”, Warszawa 1974.
3. Zgrychowa I. Zabawy na słońce i na deszcz. WSiP, Warszawa 1985.
Ankieta 1. Gdzie wolisz spędzać wolny czas? - w domu, - na podwórku, - na zorganizowanych zajęciach 2.Czy lubisz aktywnie spędzać wolny czas? - tak, - nie
3.Czy wolisz spędzać czas wolny
- sam, - w małej grupie, - w większym zespole? 4.Czy podobały ci się zajęcia organizowane w szkole? Jeśli tak, to które? - tak, ............................................................................................................ - nie
5. Czy chciałbyś w przyszłym roku uczestniczyć w podobnych zajęciach?
- tak, - nie, 6. Co chciałbyś zmienić w przyszłorocznych zajęciach? - nic, - .....................................................................................................................
7. Dokończ zdania:
- Na zajęciach podobało mi się ..................................................................... .................................................................................................................... - Na zajęciach nie podobało mi się ................................................................ ..................................................................................................................... - Na zajęciach nauczyłem się ................................................................... ...................................................................................................................... 8. Do której klasy chodzisz? .................................................................................................................... Po przeprowadzeniu badań ankietowych wśród uczestników zajęć stwierdzono, że uczniowie wolą spędzać wolny czas na zajęciach zorganizowanych, lepiej bawiąc się w większym zespole. Spośród zajęć, które były przeprowadzone, największym zainteresowaniem dzieci młodszych cieszyły się zajęcia plastyczno-techniczne i muzyczne. Natomiast starsi wskazali zajęcia z komputerem oraz gry i zabawy sportowe. W związku z odmiennymi zainteresowaniami dzieci młodszych i starszych uczniowie zaproponowali, by w przyszłym roku zajęcia odbywały się w dwóch grupach wiekowych oraz trwały dłużej. Opracowały: Alicja Cichocka, Bożena Wrońska |